FUNGSI UTAMA PENGURUS DALAM PENGORGANISASIAN
Pengorganisasian merupakan penentuan corak penstrukturan
organisasi dan penentuan tugas setiap individu dalam usaha untuk mencapai matlamat
organisasi yang telah ditetapkan. Dalam hal ini, pengurus perlu menentukan
siapa, bila, bagaimana sesuatu tugas dilakukan dan kepada siapa subordinat perlu
laporkan.
Maka, pengurus dikehendaki merangka struktur organisasi kerja yang dapat
menggalakkan kerjasama pasukan kerja berteraskan pencapaian matlamat dan
objektif organisasi. Matlamat dan objektif organisasi yang berbeza memerlukan struktur yang
berlainan. Sebagai contoh organisasi yang mempunyai matlamat menjadi pembekal peralatan kereta
mempunyai struktur yang berbeza dengan organisasi yang mengeluarkan makanan.
Dengan itu, pengorganisasian kerja penting
bagi menggalakkan sesuatu organisasi itu bekerja secara pasukan mengikut jenis
tugas yang dijalankan bagi mengelakkan berlakunya politik organisasi yang
sememangnya dianggap barah dalam sesebuah organisasi.