TANGGUNGJAWAB PENGURUS SEBAGAI PEMANGKIN KECEMERLANGAN ORGANISASI
Umumnya, pengurus ialah seorang yang bertanggungjawab
untuk memastikan kemakmuran organisasi
yang diterajuinya. Sebagai seorang pengurus sama ada di dalam organisasi yang
besar mahupun organisasi yang kecil, pengurus perlu merancang dan membuat
keputusan, mengorganisasi, memotivasi dan
mengawal sumber-sumber organisasi sama ada sumber manusia, kewangan, fizikal dan maklumat.
Oleh itu, seorang pengurus perlulah berperanan untuk memberi arahan,
memimpin dan membuat keputusan tentang bagaimana organisasi perlu menggunakan segala sumber yang
ada bagi memastikan matlamat yang telah ditetapkan berjaya dicapai.
Dalam
usaha untuk memakmurkan organisasi, seorang pengurus perlulah bertindak secara proaktif terhadap lima faktor yang utama
mempengaruhi amalan pengurusan organisasi. Kelima-lima faktor yang
dimaksudkan ini ialah:
- Pengurus perlu memastikan persekitaran fizikal yang selamat bagi memenuhi kehendak dan tuntutan pelbagai pihak.
- Pengurus perlu memberi keprihatinan yang tinggi kepada persekitaran sosial di mana mereka akan berhadapan dengan isu-isu kepelbagaian yang perlu ditangani dengan sebaik mungkin.
- Pengurus hendaklah bersedia mengambil faedah daripada kedinamikan maklumat yang menjadi semakin kompleks, sukar dikawal dan melimpah yang bergerak melalui rangkaian elektronik.
- Pengurus perlu bersedia untuk terlibat secara aktif dalam persekitaran politik organisasi sama ada di peringkat organisasi, kebangsaan atau antarabangsa.
- Pengurus hendaklah menjunjung tinggi pertimbangan moral dan etika kerana ia merupakan tuntutan dan desakan sejagat yang perlu dipenuhi.
Oleh itu, anda sebagai seorang pengurus perlu sedar bahawa
kelima-lima faktor yang dinyatakan di atas akan mempengaruhi kelangsungan dan pembangunan
organisasi yang perlu diurus dengan sebaik mungkin.
Setiap pengurus perlu membuktikan yang mereka mampu mengurus
kelima-lima faktor berkenaan serta memastikan organisasi mendapat manfaat
daripadanya. Setiap pengurus perlu sedar
bahawa membina organisasi yang mampan dan berdaya saing adalah satu tuntutan kerana organisasi terpaksa berhadapan
dengan pelbagai cabaran yang kompleks, persekitaran yang begitu dinamik
dan jangkaan yang penuh dengan ketidakpastian.
Melalui kemahiran pengurusan yang dimiliki oleh seseorang
pengurus, sudah pasti akan membolehkannya mengurus sumber-sumber organisasi seperti
tenaga kerja, kewangan, bahan, maklumat dan teknologi dengan lebih berkesan. Oleh
yang demikian penting bagi pengurus menyedari serta memahami potensi dan kekuatan
sumber yang dimiliki oleh organisasi.
Walau bagaimanapun dalam kebanyakkan organisasi amat
sedikit daripada pengurus mampu untuk menjelaskan bagaimana hendak membangunkan sumber-sumber
berkenaan selari dengan
perubahan persekitaran yang berlaku. Keadaan ini akan menyebabkan organisasi
berkenaan mengalami banyak kerugian dan tidak mampu mencapai visi dan
misi yang telah ditetapkan dengan sebaik mungkin.
Selain itu, sebagai seorang pengurus juga perlu
memastikan bahawa setiap sumber yang ada dalam organisasi mampu memberi
nilai tambah kepada pelanggan luar atau dalaman yang mempunyai kepentingan
dengan organisasi. Jika tidak, sumbangan sedemikian tidak akan mendatangkan
apa-apa faedah atau pulangan kepada organisasi. Bagi memastikan keadaan ini
berlaku, pengurus tidak sepatutnya melihat setiap sumber milikan organisasi
secara serpihan, terpisah dan tersendiri sebaliknya melihat secara menyeluruh dan perlu dibangunkan
secara kolektif atau bersama.
Pembangunan sumber berkenaan akan hanya mampu memberi
faedah yang optimum kepada organisasi jika pengurus memiliki daya saing yang
tinggi, berinsentifkan pengetahuan dan bersedia berperanan sebagai penggerak dan
pemangkin kepada kesejahteraan organisasi.
Tahap kekuatan kepakaran, kemahiran dan pengetahuan yang dimiliki oleh
pengurus mampu mengekalkan daya saing dan akan menjurus organisasi untuk terus
kekal kompetitif dan memimpin industri yang diceburi. Faktor ini sudah tentu
mengukuhkan kemampuan organisasi untuk menghasilkan pembaharuan, penyesuaian dan penciptaan baru
dalam setiap aktiviti yang dijanakan.
Di samping itu. kelebihan kompetitif yang dimiliki oleh
organisasi akan meningkatkan produktiviti melalui peningkatan penggunaan teknologi,
penjanaan kreativiti dan inovasi di sepanjang rantaian nilai yang melibatkan reka
bentuk struktur, pembangunan produk, kepimpinan dinamik yang sentiasa bersedia untuk
menceburkan diri dalam industri
baru.
Justeru, memiliki sumber yang kompetitif adalah satu
keperluan dan satu kemestian yang perlu ditangani dengan sebaik mungkin oleh setiap
pengurus. Kemampuan pengurus menguruskan sumber organisasi dengan berkesan
membolehkan organisasi bukan sahaja menerajui industri yang sedia diceburi oleh
mereka tetapi turut membolehkan organisasi menerokai bidang baru sungguhpun
terpaksa berhadapan dengan
pelbagai risiko dan ketidakpastian yang terjadi akibat diluar jangkaan.